In België zitten er 7,1 miljoen mensen op Facebook, goed voor ruim 62% van de bevolking. Tegenwoordig kan je niet meer om sociale media als Facebook en Instagram heen. Als bedrijf moet je mee op de kar springen om de consument te kunnen bereiken. Het is hoog tijd voor elk bedrijf om de kracht van social media marketing te ontdekken! Wanneer kies je ervoor en wat levert het je op?
Wat is social media marketing?
In één zin: een marketingtechniek waarbij je sociale media gebruikt om je doelpubliek te bereiken.
Hieronder valt dus alles wat jij met je bedrijf op sociale media doet. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van berichten, advertenties, video’s, foto’s of reacties.
Waarom moet ook jij aan social media marketing doen?
80% van de Belgen die op Facebook zitten, loggen dagelijks in. Ook jouw klant zal dus bijna dagelijks zijn nieuwsoverzicht checken. Omdat potentiële klanten actief zijn op sociale media, kan je het je eigenlijk niet permitteren om niet aanwezig te zijn. Dankzij social media marketing bereik je potentiële consumenten. Tijd dus dat je hier iets mee doet en je bedrijf op de digitale kaart zet. Via Facebook krijg je naamsbekendheid. Het werkt net zoals mond-aan-mond reclame dat zich als een lopend vuurtje verspreidt dankzij je fans en volgers.
Op Facebook en Instagram kan je heel gericht adverteren omdat deze sociale media alles weten van hun gebruikers. Je kan bepalen welke mensen de advertentie moeten zien. Omdat je weet wie je benadert, kan je voor een persoonlijke aanpak kiezen. Advertenties op sociale media plaatsen is voordelig vergeleken met traditionele media. Er kruipt echter wel heel wat tijd in het bedenken van leuke posts.
Social media voor B2B
Dat social media marketing goed is om consumenten aan te spreken, is duidelijk. Heel wat B2B bedrijven denken dan ook dat sociale media niets voor hen is. Je moet echter in gedachten houden dat er achter elke werknemer ook een bedrijf zit. Zij gaan er dan over praten op hun werk en zo heeft de advertentie toch effect gehad.
Welk medium is geschikt voor jouw bedrijf?
Afhankelijk van de eigenschappen van jouw bedrijf moet je het wel of niet overwegen om te adverteren op sociale media. Eigenlijk kan iedereen adverteren op Facebook. Dit sociale medium laat zowel tekst als foto’s toe en is dus heel toegankelijk.
Op Instagram adverteren is al iets moeilijker. Hiervoor heb je beeldmateriaal nodig omdat alle posts visueel zijn. Instagram is dus niet het geschikte medium voor elk bedrijf. Een louter administratief bedrijf zal weinig interessant beeldmateriaal hebben om te delen met de wereld. Voor schoonheidsspecialisten is het bijvoorbeeld veel gemakkelijker om relevant beeldmateriaal te voorzien.
Wij helpen jou!
Het is heel gemakkelijk om een profiel aan te maken op sociale media en tevens redelijk goedkoop. Een succesvol profiel hebben, vergt echter wel wat tijd en creativiteit. Heb je schrik dat je zelf niet steeds op interessante posts kan komen? Heb je steun nodig met het uitkiezen van een geschikte doelgroep? HappyWebsites verzorgt graag jouw sociale media voor het beste resultaat zodat een goede positie in het sociale medialandschap verzekerd is!